رئیس انجمن صنفی مدیران رسانه: حال رسانه های مکتوب خوب نیست

محمد رضا محمد یوسفی صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه جمهور و دانشجوی دکترای علوم سیاسی است که ریاست انجمن صنفی مدیران رسانه را برعهده دارد. اهمیت بحث مطبوعات و رسانه ها و نقش مهم این موضوع در جامعه

 

 

 

 

 

اهمیت بحث مطبوعات و رسانه ها و نقش مهم این موضوع در جامعه سبب گشت تا ماهنامه پیام روشن گفت و کوئی اختصاصی با محمد رضا محمد یوسفی داشته باشد.

ضمن تشکر از حضور شان در این مصاحبه و تقدیر از سعه صدر خوانندگان محترم مشروح آن از نظرتان می گذرد.

 لطفا در ابتدا رزومه ای از خود جهت اطلاع خوانندگان محترم ارایه فرمایید؟

یوسفی: راستش رزومه دادن خیلی سخت است چون فعالیت ها و تخصص ها و مهارت ها را در بر دارد و بیان آن ها  هم مسئولیت پذیری را در پی دارد و این کار را سخت میکند و  مهمتر اینکه آیا در حد و اندازه آننها هستیم یا فقط در حد یک مشت کاغذ یا احکامی است که بعضی از آنها شاید فاقد ارزش و اعتبار لازم باشد . اما در کل میشود گفت که فعال مطبوعاتی و رسانه ای هستم و از نوجوانی در حوزه های مختلف این رشته فعالیت داشتم و شاگرد خیلی از دوستان و اساتید مطبوعاتی بوده و هستم و در حال حاضر نیز صاحب امتیاز و مدیر مسئول چند نشریه در حوزه های مختلف از جمله روزنامه جمهور که اخیراً مجوز انتشار روزنامه را اخذ نموده است.

 بعنوان یک فعال رسانه ای لطفا ارزیابی خویش را از وضعیت رسانه هادرکشور بفرمایید؟

یوسفی : ببینید در یک دسته بندی کلی رسانه ها به دو دسته تقسیم میشوند:

رسانه های مجوز دار و رسانه های فاقد مجوز که این رسانه های فاقد مجوز فرصت ها و ارائه عملکرد مناسب را برای رسانه های مجوز دار می گیرد و کار را برایشان سخت میکند.

دسته اول که مجوز دار ها هستند هم  در دو دسته بندی جداگانه به رسانه های مکتوب و رسانه های برخط( الکترونیکی) و رسانه های دولتی یا وابسته به دولت و رسانه های خصوصی تقسیم می شوند. که بطور کلی می توانم بگویم که حال رسانه های خصوصی، خصوصا رسانه های مکتوب خوب نیست و اگر نسخه ای برای آنهاپیچیده نشود و دارویی برای درمانشان دریافت نکنند باید منتظر خاموشی آنها باشیم کما اینکه در حال حاضر نیز عموما نشریات دولتی را می توان روی کیوسک ها مشاهده کرد و سایر نشریاتی که عرضه می شوند و کاملا خصوصی هستند بسیار محدود بوده که اگر دقت کنیم مشاهده می کنیم که روز بروز کم فروغ تر ظاهر می شوند.

 چه اقداماتی درجهت بهبودوضعیت رسانه ها باید صورت گیرد که تاکنون انجام نشده است؟

تاکید من بر روی رسانه های مکتوب است چرا که رسانه های مکتوب در کشور ما از نقش کلیدی و اثر گذاری برخوردار بوده و هستند.

مردم حتی به آگهی هایی که در نشریات منتشر می شود اعتماد دارند و این یعنی اهمیت و جایگاه این رسانه ها و ضرورت نیاز و استفاده از آن در جامعه.

به اعتقاد من نحوه عرضه و ارائه این نشریات از وضعیت اسفباری برخوردار است چرا که گیشه های مطبوعاتی طی این دهه های اخیر نه تنها هیچ تغییری نداشته اند بلکه با افزایش نشریات فضای ارائه مطبوعات روی پیشخوان آنها افزوده که نشده هیچ بلکه بخش اعظمی از فضای آنها جهت فروش تنقلات و بعضاً در حد یک فروشگاه داری تنوع محصولات خوراکی است و ضرورت توجه به این مسله توسط نهاد های ذیربط از جمله شهرداری از جمله اقدامات اولیه است که بایستی صورت پذیرد.

نکته دوم و بسیار مهم نیز در خصوص انتشار نشریات دولتی و استفاده از امکانات و بودجه های دولتی برای انتشار آنهاست که این امر رقابت را برای نشریات خصوصی که تمام هزینه ها توسط شخص صاحب امتیاز پرداخت می شود بسیار سخت کرده و قطعا در شرایط نابرابر بازنده رقابت مطبوعات خصوصی هستند.

وقتی فلان نهاد دولتی انواع و اقسام نشریات را با بهترین کاغذ و عالی ترین کیفیت چاپ منتشر کرده و روی پشخوانی که از زیر مجموعه های خودش هست قرار میدهد فضایی برای رقابت باقی نمی گذارد.

به اعتقاد من رسالت اطلاع رسانی فارغ از تمام حساسیت ها دولتی بودن را بر نمی تابد مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی باید به عنوان ناظری بر عملکرد دستگاه ها بوده و علاوه بر نقد عملکرد ضعیف، در معرفی و تقدیر از مدیران و نهادهایی که خدمتگزار مردم و جامعه هستند و وظیفه سازمانی خود را به خوبی به انجام می رسانند نیز کوتاهی ننمایند اما در شرایط کنونی که دستگاه ها خود نشریه منتشر می کنند و منابع را نیز جذب میکنند دیگر نه فضایی برای رقابت باقی می ماند نه درآمدی برای تداوم. که البته در اینجا جا دارد از زحمات برادر بزرگوار جناب آقای دکتر انتظامی به عنوان معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر کنیم چرا که در دولت یازدهم با حضور ایشان هیچ مجوز دولتی صادر نشد. اما باید برای این موضوع نیز تدبیری اندیشید.

بنظرشماویژگیهای رسانه های ایرانی درقیاس بارسانه های کشورهای پیشرفته چیست؟وهمچنین عمده ترین مشکلات رسانه های ماراهم تبیین فرمایید؟

یوسفی : اصطلاح زیبایی بکار بردید رسانه های ایرانی. چون ایرانی هستیم و قطعا رسانه های ما باید با فرهنگ و مقتضیات فرهنگی ما سنخیت داشته باشد.

ما نمی توانیم خود را با رسانه های کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم چرا که ساختار فرهنگی آنها با ما متفاوت است.

ما هنوز در مدارسمان بچه ها روزنامه دیواری درست می کنند و این اتفاق حداقل ۳ دهه است که تکرار می شود.

ساختار فرهنگ مکتوب ما متعلق به خودمان است.

بعضاً در خبرها می شنویم فلان روزنامه معروف در فلان کشور اروپایی به انتشار کاغذی خود پایان داد و از امروز بصورت برخط انتشار می یابد خب این یعنی زیر ساخت ها برای مطالعه و انتشار الکترونیک و همینطور مطالعه در انجا فراهم است. اما دوستی جمله جالبی رو گفت و به اعتقاد او ما ایرانی ها تا زیر چیزی خط نکشیم نمی توانیم آنرا بخوانیم. البته رسانه های برخط نیز کارکرد خود را دارند اما رسانه های مکتوب با ساختار و محتوای ایرانی منتشر می شود و وقتی سوار هواپیما یا قطار می شویم برای استفاده از زمانی آزادی که در اختیار داریم به دنبال روزنامه یا مجله ای می گردیم و از مهماندار درخواست می کنیم.

عمده ترین مشکلات رسانه های ما را می توان به چند دسته تقسیم کرد:

۱-عدم حمایت دستگاه های مرتبط در حوزه فعالیت آنها از آنهاست، مثلا حمایت سازمان میراث از نشریات گردشگری یا حمایت سازمان غذا و دارو از نشریات صنایع غذایی و یا حمایت بانک کشاورزی از نشریات کشاورزی است و این حمایت ها علاوه بر توسعه فرهنگی و آموزش همگانی در حوزه های مرتبط نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در بر خواهد داشت و اینکه مخاطب مورد هدف نشریه از محتوای منتشر شده بهرهمند می شود.

۲-ارائه راهکارهای مناسب جهت توزیع روی پیشخوان و بهره مندی از سیستم نوین توزیع برای مطبوعات

۳-جلوگیری از انتشار نشریات دولتی

۴-وقتی صحبت از رسانه ها میکنیم بحث فرهنگ ملی به میان می آید و حمایت همه جانبه نهاد ها را با مطبوعات می طلبد، از شهرداری در حوزه دفاتر مطبوعات که همه مشکل دارند و در هر ناحیه با روش خود برخورد می کنند تا بیمه و مالیات که این مشکلات روی هم از توان فرهنگی رسانه ها می کاهد و فرسایشی عمل می کند که پس از مدتی صاحب امتیاز عطای کار فرهنگی را به لقایش می بخشد.

۵- ارائه حمایت های یارانه ای توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان مناسب و تخصیص بودجه به میزان و در زمان لازم.

چرا که با شرایط اقتصادی موجود و حذف کالای فرهنگی از سبد خرید خانواده ها و همینطور حذف هزینه های تبلیغاتی توسط شرکت ها و صاحبان کالا و خدمات به منظور کاهش هزینه ها سبب می شود تا در آمدی برای نشریات در بر نداشته باشد و هزینه های تولید نیز تامین نگردد اما این اتفاق نباید سبب شود که تولید فکر اندیشه و فعالیت فرهنگی متوقف شود و برای تداوم حیات نشریات تخصیص سوبسید بایستی صورت پذیرد.

 یکی از مشکلات رسانه هااینست که عده ای فعال سیاسی غیررسانه ای بااهداف انتخاباتی مجوزهایی میگیرندونشریاتی مبتنی بر اهداف انتخاباتی خودشان نشرمیدهندوکارورسالت اصلی رسانه نیزبطورحرفه ای زیرسوال می رود.برای رفع این معضل چه تدبیری راپیشنهاددارید؟

یو سفی : سوال خوبی است. برای جلوگیری از این اتفاق می توان از انجمن های صنفی کمک گرفت مثل خیلی از جاهای دیگر. با این رویکرد که توان و تخصص فرد متقاضی مورد ارزیابی قرار می گیرد و این اتفاق هم توسط فعالین همان صنف انجام می پذیرد. بطور مثال در حوزه نشر کتاب برای اخذ مجوز پس از طی همه مراحل و تکمیل پرونده، فرد متقاضی برای ارزیابی مهارت و انجام آزمون و مصاحبه به اتحادیه ناشران معرفی می شود و پس از موفقیت در آن آزمون و تعیین صلاحیت عملی به وی مجوز داده می شود. در حوزه مطبوعات و رسانه هم می شود همین اتفاق را رقم زد تا متقاضی به اعتبار مهارت و تخصصش مجوز اخذ نماید.

 یکی ازمباحث مهم امروزکشوراقتصادمقاومتیست چگونه بایدازظرفیت رسانه هادرتحقق این مهم استفاده گردد؟

 

 

یوسفی : سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر فرزانه انقلاب با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ گردید.

معرفی ظرفیت ها و ارائه راهکار و … و همینطور فرهنگ سازی و اطلاع رسانی فرهنگی برای تمام ۲۳ بند این ابلاغیه از وظایف و مسئولیت های رسانه هاست که این نقش بسیار کلیدی و حساس را می بایست به نحو احسن و در خور فرهنگ ایرانی و اسلامی ایفا نمایند کما اینکه رسانه های تخصصی در حوزه فعالیت خود که در هر کدام از بندهای این ابلاغیه در مرتبط با فعالیت و حوزه رسانه ای آنهاست از مسئولیت و ماموریتی حساس تر برخوردارند.

در نهایت رسانه ها به عنوان چراغ راه بایستی با صداقت، شفافیت و مسئولیت پذیری در روشنگری و اطلاع رسانی مبتنی بر مدار اعتماد گام بر دارند و این رسالت آنهاست.

درآستانه انتخابات بزرگ شوراهابفرماییدرسانه هاچه نقشی درمدیریت شهری وتوسعه روستایی دارند و اعضای شوراهاچگونه بایدازظرفیت رسانه هابهره ببرند؟

یوسفی : شورا ها از نقش بسیار کلیدی در مدیریت شهری برخوردارند و هر حوزه و شهر نیز بسته به مقتضیات خود از حساسیت لازم برخوردار است. رسانه ها نیز مدیریت فرهنگی منطقه و محدوده خود را بر عهده دارند و برای داشتن محیط شهری ایمن از ناملایمات فرهنگی ارتباط تنگاتنگ این رسانه ها با نمایندگان شورا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به تعبیری مدیریت جغرافیایی در حوزه محدوده شهری و اجتماعی با شورا هاست و مدیریت فرهنگی آن منطقه و ایجاد روح همکاری و صداقت و پیوند جامعه شهری با مدیران شهری بر عهده رسانه هاست در نتیجه این ارتباط می تواند در پویایی و تعالی منطقه بسیار اثر گذار بوده و این ظرفیت رسانه ها می تواند در اختیار شوراها قرار گیرد.

 مطلب ناگفته ای اگرهست بفرمایید

یوسفی : همه با هم برای آبادی و آبادانی میهن تلاش کنیم و در دست هم به مهر میهن خویش را کنیم آباد

کلمات واسامی که بیان میشودلطفابرداشت وتعریفتان رابفرمایید

انقلاب اسلامی: بزرگترین اتفاق مبارک قرن که ثمره مجاهدت ها و از خود گذشتگی ها بود

امام خمینی: رهبر انقلاب و رهبر مظلومان و ضعیفان، امام امت

مقام معظم رهبری: امنیت و اقتدار نظام اسلامی و پیشوای مسلمانان جهان

ولایت فقیه: فقیه و رهبر جامعه و حکومت اسلامی در زمان غیبت و جانشین امام عصر(عج)

مدافعان حرم: بهترین بندگان خدا و یاوران امام.

دفاع مقدس: اقتدار اسلام و پیروزی حق بر باطل

اقتصادمقاومتی: همت در تولید و توسعه ملی و مبارزه جهادی با وارادت غیر ضرور و مصرف گرایی . قنائت ملی

تولیدملی: ساخت ایران زیباترین ترکیبی که در شناسنامه هر محصول می توان دید

علی جنتی: وزیر با منش و فرهنگ ایرانی اسلامی که صدارت فرهنگی او به اعتبار عملکردش مدبرانه اش است.

حسین انتظامی: مدیری برای تمام مطبوعات با تمام سلائق و گرایش ها. مردی از جنس فرهنگ و رسانه. بهترین، خردمند ترین و شایسته ترین وکیل مطبوعات

محمدرضامحمدیوسفی: مطبوعات و خدمت فرهنگی، فصل بزرگی از زندگیش.

مدیرمسئول: در هرصورت متهم است مگر اینکه خلافش ثابت شود.

سردبیر: نرم افزار رسانه. مغز متفکر سیستم

خبرنگار: سفیران فرهنگ. مجاهدین فرهنگی.

خانواده: امنیت، آرامش، انگیزه

ایران: همه هستی من.

امنیت: آرامش و آسایش

صداوسیما: بخشی از مدیریت فرهنگی برای همه نه با همه

وزارت فرهنگ وارشاداسلامی: اتاق فکر و ستاد فرهنگی کشور.

از صبرو حوصله شما سپاسگزاریم.

گفت و گو از : محمد علی روشن

 

 

 

 

 

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :