بسته پیشنهادی نخبگان ومردم آذربایجان غربی به رئیس جمهور (قسمت ۱)

دراولویت اول مردم آذربایجان غربی دربسته پیشنهادی به رئیس دولت یازدهم همگام با نجات دریاچه ، قرارگرفتن این استان بعنوان قطب اقتصادی یا همان [هاب ترانزیتی ،ویژه اقتصادی وتجاری] است.

سرویس  اجتماعی واقتصادی : دراولویت  اول  مردم آذربایجان غربی دربسته پیشنهادی به رئیس دولت یازدهم همگام با نجات دریاچه ، قرارگرفتن این استان بعنوان قطب اقتصادی  یا همان [هاب ترانزیتی ،ویژه اقتصادی وتجاری] است.

 

 

به گزارش چیچست نیوز: قاطبۀ نخبگان اقتصادی وفرهنگی  معتقدند آذربایجان غربی  شاه کلید خط هاب ترانزیتی ،اقتصادی  وتجاری کشور است که این حق گرفتنی استو وبرآن پافشاری خواهندکرد.

 

 

درجزئیات خواسته ها وانتقادات وپیشنهادات نخبگان آمده است که:  رئیس دولت تدبیر بخوبی میدانندکه  استان ما رکورددار انواع شاخصهای عقب ماندگی وفلاکتهای اقتصادی،امنیتی وفرهنگی هستیم. آقای رئیس جمهور  دقیقا واقفند که ما اصلی ترین وارث آوار برداری ۸ سال فرصت سوزی هستیم، سهم ما از دیدگاه های تنگ نظرانه برخی دولت مردان گذشته  شاگردآخر شاخصهای اقتصادی، بهداشت ودرمان، تزریق بودجه ملی است. اما با همه این اوصاف ملت غیورآذربایجان غربی  همواره دردرصد بالای آرائی که دولت تدبیر واصلاحات  وسازندگی دراین منطقه  کسب کرده شاگرد ممتاز ورکوردداربوده  است.

 

 

سالهاست بسبب سهل انگاری  نمایندگان ادوارگذشته  دراستان آذربایجان غربی ازیکسو و دیدگاه های تنگ نظرانه اغلب دولتمردان  این استان زرخیز که برخلاف شعارها وتزویرهای هوشمندانه برخی ازدولتمردان ونمایندگان سایراستانهای که القاب   ذاتی استراتژیکی این استان زرخیز  را به سرقت برده  وبنام خود ضبط وثبت کرده و ازقِبَلِ آن از شاخصهای رشدوتوسعه مناسبی برخوردارشده اند اکنون وقت آن رسیده  دولت تدبیر حق مسلم مردم اذربایجان غربی  را بازگرداند.

 

چرا منطقه اذربایجان غربی باید هاب ترانزیتی ،تجاری شود؟

قبل از پاسخ به این سئوال باید دید چقدرازحقوق وسهم این منطقه نسبت به اغلب استانها داده نشده وچرا استان ما درشاخصهای توسعه همواره  شاگردآخر بوده وهست!

 

پر واضح است  که  وقتی مردم ما از واضحترین حق خودیعنی منطقه جنگ زده ومحروم هم محروم بماند! ودر دفترچه های کنکور  بعنوان منطقه۲ (!) منظورشود وقتی  پتانسیلهای معادنش که رتبه اول کشوری را داراست دراصفهان فرآوری شده وبه خودما فروخته شود!

 

وقتی به بهانه مرزی بودن ۳۷ سال امنیتی بودنش به رخ آرامش روانی مردمش تحمیل وتزریق شود!

وقتی درسهم فرهنگی حداد عادلها برایش تصمیم بگیرند!

ومهمترازهمه وقتی دیدگاه دولتمردان درطی این سه دهه گذشته تنگ نظرانه باشد نباید انتظار داشت این استان استراتژیک  که دارای همه خصوصیات قرارگرفتن درمناطق فرامنطقه ای وبین المللی  بعنوان منطقه ویژه اقتصادی وخط هاب ترانزیتی بفراموشی سپرده شود.

اما چرا آذربایجان غربی باید ازجنوب تا شمالش خط هاب ترانزیتی شود؟ 

استان ما دارای سه فرودگاه و خطوط ریلی که فقط ۶۰ کیلومترش باقیمانده و اصلاح وتوسعه اتوبونهای نیمه کاره که هزینه هایش بسیارکمتراز سایر استاهای مرزی است با هم مرزبودن با سه کشور بیش ازهراستانی شایسته هاب لجستیکی وترانزیتی است.

اکنون که دولت قادرنیست درکوتاه مدت ملت را ازفلاکت اقتصادی نجات دهد وهرروز که مردم زیرفشار این فلاکت عزت وغرورشان پایمال میشود راه برون رفت کمک دولت برای رشدسرمایه گذاری بخش خصوصی دراین استان است که مسلما خروجی آن یک نفع ملی است .

شکی نیست که یکی از شاخصه‌های مهم تجارت بین‌المللی در دنیای امروز مسئله ترانزیت است. ترانزیت یعنی سهیم شدن در بازار بین‌المللی، یعنی اختصاص بخشی از ثروت نهفته در این بازار، یعنی عبور از دروازه‌های تجارت بین‌الملل.

قرار گرفتن در مسیر کریدورهای شرق – غرب و شمال-جنوب و مسیر سنتی راه ابریشم حداقل امکانات بالقوه ماست که کافی است با مغتنم شمردن فرصت‌ها آنها را بالفعل کنیم.

 

بیش از ۶۵درصد از ظرفیت ترانزیتی کشور درحال حاضر خالی است. هم اکنون سهم ایران از ترانزیت کالاتنها ۵ میلیون تن و با احتساب سوآپ ۱۰میلیون تن درسال برآورد می شود. این درحالی است که ظرفیت ترانزیت کشور سالانه حداقل ۳۰میلیون تن است. از سوی دیگر با وجود تقریبا ۲۰هزار کیلومتر راه ترانزیت، کشورمان توانایی ترانزیتی کشور بیش از اینهاست.

آذربایجان غربی همه مزیتهای هاب ترانزیتی را داراست. چونکه این استان کریدور اصلی مواصلاتی جاده ای وفرودگاهی  خط هاب ترانزیتی  جنوب  تا شمال غرب کشور وغرب تا شرق وشمال کشوربه اوروپا وآسیای میانه  است.

 

اولویت ترانزیتی بعداز بندرعباس وقبل از بندرانزلی متعلق به اذربایجان غربی بود

 

این استان درمقایسه با سایر استانها بیشترین مزیت هاب ترانزیتی و ویژه اقتصادی  را داراست. چرا که معادن طلا، سنگ گرانیت ، مرغوبترین  خاک برای کشاورزی بسیاری از محصولات وامادگی بهترین سورتینگ میوه  با سبک جهانی ، دارابودن طولانی ترین مرز مشترک با چهارکشور همسایه ، وجودگمرکات متعددمرزی، شهرکهای صنعتی آماده برای منطقه ویژه شدن اقتصادی، تاریخ وفرهنگ  ۷۰۰۰ ساله ومزیت ژئوپولوتیکی وژئوتوریستی وژئواکونومیکی آن  که برای هاب ترانزیتی وقتصادی شدن بین ۳۱ استان موجود درحال حاضرسومین استان ودرصورت تحقق میتوانداولین رتبه فرامنطقه ای را اذعان خودکند.

 

ودرست بهمین دلایل  دیدگاه محلی دولت نسبت به این استان بایستی  به فرامنطقه ای تبدیل شود که متاسفانه این دیدگاه هنوز ادامه دارد وامیداست رئیس جمهور درسفر تاریخی خود که زیرزربین مردم فهیم استان ونخبگان قراردارد این  تغییر  را درمصوبات بسته پیشنهادی هیئت دولت دیده شود.

 

 

رئیس جمهورروحانی درسفراستانی به  گیلان در فرودین ۱۳۹۴  طرح پیشنهادی هاب ترانزیتی  گیلان را تصویب نموده اند. دکترروحانی  با توجه  به جمعیت ۵  /۲  میلیونی این استان وموقعیت بندرانزلی برای ایجاد هاب ترانزیتی را بسیار مناسب اعلام نموده اند.

 

این درحالیست که  آذربایجان غربی  درمقایسه با استان گیلان  جمعیتش یک میلیون نفر  بیشتر و دربرابرر تبه ششم نرخ بیکاری  گیلان دو وهشت دهم  برابر وبین ۳۱ استان رتبه ۲۸ را دارد.

 

استان ما با پتانسیلهای غیرقابل مقایسه با اغلب استانها که ازنظر ژئو پولوتیکی،ژئواکونومیکی، ژئوتوریستی،  استحقاق اش بیشترابوده وهست .

استان ما از زمان دولت سازندگی قراربود هاب ترانزیتی ،اقتصادی وتجاری شود وازجمله عوامل اصلی که نتوانسته این حق مسلم را صاحب شود دیدگاه های محلی وتنگ نظرانه دولتهای قبل به این منطقه بوده ، مردم آذرباجان غربی  خواستار تغییرنگاه دولت شما از محلی به فرامنطقه ای است.

اولویت ترانزیتی کشور چیست؟

تراز: با توجه به مزیت‌های ترانزیتی کریدور شمال-جنوب، تکمیل و توسعه راه‌آهن بندر عباس-اورمیه  اولویت جدی ترانزیتی کشور است.

آذربایجان غربی  به دلیل قرار داشتن در یک موقعیت استثنایی از نظر جغرافیایی از ظرفیت فوق العاده ای برای ترانزیت و حمل و نقل در منطقه برخوردار است؛ سرمایه گذاری و توسعه این بخش می تواند درآمد ارزی سرشاری را نصیب کشور کند و اهمیت استراتژیک ما را نیز ارتقا دهد.

از جمله امتیازات دیگر استان  در حوزه ترانزیت، کوتاهی مسیر، وجود خط راه آهن در مسیرها، حمایت های دولتی از این بخش و فراهم بودن امکانات و تسهیلات و برخی معافیت ها و تخفیف ها برای این بخش است.

 

 

امکان ترانزیت حدود ۲۰۰ میلیون تن کالا در سال از طریق ایران وجود دارد که دقیقاً همین میزان کالا در سال میان آسیا و اروپا جا به جا می شود؛ این در حالی است که میزان ترانزیت کالا در کشور تنها ۵.۵ درصد ظرفیت های موجود است و این یعنی از دست دادن نزدیک به ۹۵ درصد مالیاتی ممکن در کشور وبنابراین ما  نیاز به تکمیل زیرساختهای استانی در زمینه اتوبانها وریل دم بُریده مراغه میاندوآب اورمیه وسلماس وبین المللی شدن هرسه فرودگاه استان داریم.

 

مسائل مهم ژئواکونومیکی،ژئواستراتژیکی و ژئوپولیتیکی استان آذربایجان غربی

ژئواکونومی : در اواخر دهه ۹۰ میلادی واژه ژئواکونومی مطرح شد که برخی به اشتباه آن را جایگزین ژئوپولیتیک می دانند و گروهی هم به اشتباه فکر می کنند که دوران ژئوپولیتیک به سرآمده است و دوران ژئواکونومیک مطرح است ، در حالی که این یک اشتباه در تعبیر مفاهیم است زیرا واژه ژئوکونومی در واقع تغییر نام و هدف واژه ژئواستراتژی است .در حقیقت در مفهوم ژئواکونومی ،اهداف با دخل و تصرف در استراتژیهای اقتصادی با بهره گیری از بستر ژئوپلیتیک به اهداف استراتژیک تغییر شکل دادند.ژئواکونومی، در واقع، اقتصاد و رابطه بین جغرافیا و قدرت اقتصادی  مناطق استراتژیک کشورها را مورد مطالعه قرار می­دهد.

 

حل اشتغال و توسعه آذربایجان غربی  در گرو تبدیل آن به هاب ترانزیتی ومنطقه ویژه اقتصادی

جنگ برای همه استانها به غیراز استان آذربایجان غربی تمام شده است. وضعیت کنونی منطقه وحضور مزدوران استعمارانگلیس ،اسرائیل وامریکا ، توطئه های تجزیه طلبانه گروهکهای ومعاند کُرد درمرزهای ۴کشور (سوریه،عراق، ترکیه وایران ) وداعش تهدیداتی است که به فرصت میتوان تبدیل کرد. بیکاری فساداور است وتبدیل منزقه به هاب اقتصادی نه تنها استان را ازکل نرخ دورقمی فاجعه امیز اشتغال موجود را به تک رقمی زیر ۵ درصد خواهدرساندبلکه استانهای همجوار وبسیاری دیگرازاستانها نیز از قِبَلِ ان نرخ اشتغالشان بالا خواهدرفت.

آذربایجان غربی درموقعیتهای مختلف سه دهه اخیر ومنبعدمیتواند تهدیدهای منطقه را بفرصت تبدیل کند.

 

استان آذربایجان غربی  ازجمله عناصر ژئوپلیتیکی محلی تأثیرگذار در روابط  کشور ایران با سه کشور  ترکیه،عراق وآذربایجان وحتی ارمنستان دارد. مسلما  می‌توان تهدیدات ناشی از برخی  عناصر مشترک کشورهای همسایه غرب وشمال غرب  را با توسل به عناصر ژئواکونومیکی بین دو کشور به فرصتهای مشترک تبدیل کرد بعبارتی  در پاسخ به این فرضیه  که «عناصر ژئوپلیتیکی از جمله ژئوپلیتیک مرزها، مواد مخدر، مهاجرت، قومیتها، شهرهای  مرزی و راههای مواصلاتی بین آنها  سبب‌ساز تهدیدات امنیتی مشترک و به همان میزان فرصت‌های مشترکی است که منطق ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک روابط دو کشور را در دوره نوین شکل می‌دهد

 

مسیرهای اصلی ترانزیتی:

مسیرترانزیتی جنوب و  شرق  به شمال  غرب  وبالعکس : (بندعباس -مراغه-میاندوآب-مهاباد-اورمیه-سلماس-خوی-ماکو بازرگان – جلفا – سرخس)

چیچست خبر: تصویب قرارگرفتن آذربایجان غربی بعنوان هاب لجستیکی وترانزیتی فرامنطقه ای که قاطبۀ نخبگان وغعالان سیاسی،اقتصادی است همگام با نجات دریاچه اورمیه از مطالبات اولویت داری است که همه برآن پافشاری خواهندکرد که اید است رئیس جمهور درراستای وعده هایی که درسال ۹۲ به مردم  این استان  داده اندوهرچنددیربه این استان محروم سرمی زنند با تصویب این بسته پیشنهادی مسئولین ومردم استان بارقه امیدرا به دولت تدبیر افزون تر کنند.

 

آذربایجان غربی سریع الوصول نرین منطقه برای هاب لجستیکی کشورترکیه 

کشور ترکیه نیز که در محل تقاطع مسیرهای جاده­ای بین اروپای شرقی، آفریقای شمالی و خاورمیانه و منطقه دریای خزر دارد، نقش یک هاب تجاری/لجستیکی مهم را بین سه قاره ایفا می­کند. موقعیت جغرافیایی این کشور که پلی میان قاره اروپا و خاورمیانه محسوب می­شود،‌ نقش مهمی را در تبدیل شدن آن به یک هاب لجستیکی و یک کشور ترانزینی مهم در منطقه داشته است. در واقع کشور ترکیه نقش محوری در دسترسی منطقه اروپا به بازارهای قفقاز و خاورمیانه ایفا می­کند.

 

 

توضیحات لازم : 

تعریف هاب (قطب ترانزیتی اقتصادی ): 

کلمه هاب طبق تعریف لغتنامه‌ای به معنی محل تمرکز و تجمع فعالیت‌های یک منطقه یا یک شبکه وسیع‌تر است. بطور کلی اگر هاب را یک نقش یا یک صفت برای یک مکان تصور کنیم، در این صورت در ابعاد کلان و ملی،‌ از یک سو نقش یک کشور به عنوان هاب تجاری/لجستیکی در تجارت بین‌الملل و از سوی دیگر نقاطی از داخل آن کشور به عنوان هاب تجارت داخلی­ قابل بررسی خواهد بود.

در شق اول می­توان عنوان هاب لجستیکی را به کشور اطلاق نمود به عبارت دیگر مجموعه­ای از ویژگی­ها برای یک کشور، آن را تبدیل به یک هاب تجاری/لجستیکی در سطح منطقه­ ها یا بین­ المللی می­کند.

برای تبدیل یک استانببه هاب لجستیکی/تجاری، هم ویژگی­های جغرافیایی و هم وضعیت زیرساخت­های لجستیکی آن باید مدنظر قرار گیرد. تعداد کشورهای همسایه دارای مرز دریایی و زمینی، سطح دسترسی به بازارهای منطقه ها از طریق مدهای مختلف حمل­ ونقل، طول مرزها و کریدورهای ترانزیتی که کشور در آنها عضو است، طول کل جاده­ها، طول بزرگراه­ها و آزادراه­ها، طول خطوط ریلی،  تعداد فرودگاه­های بین­ المللی، ارتباطات حمل­ ونقل چندوجهی، کمیت و کیفیت هاب­ های لجستیکی داخل کشوری و وضعیت کلی تجارت و صنعت لجستیک کشور به عنوان مهمترین ویژگیها و پتانسیل‌های لازم برای تبدیل شدن یک استان ومنطقه به هاب لجستیکی است.

 

 

فرق ترانزیت خارجی با ترانزیت بین المللی  ؟:

 ترانزیت خارجی (Trouugh Transit ) کالای خارجی است که از یک نقطه مرز قلمرو گمرکی یک کشور وارد و از نقطه دیگر درمرز قلمرو گمرکی همان کشور خارج می شود ، در حالی که ترانزیت بین المللی (International Customs Transit) انتقال یک کالا از مبدأ یک گمرکخانه در قلمرو گمرکی یک کشور به مقصد گمرکخانه ای در قلمرو گمرکی کشور ثالث است.

 

تعریف لجستیک : 

امروزه لجستیک به عنوان پشتیبان فعالیت­های تجاری- تولیدی، نقش حیاتی را در تحقق رشد اقتصادی هر کشوری ایفاء می­کند و اهمیت لجستیک کارا برای تجارت و رشد اقتصادی به‌خوبی صحه‌گذاری شده است. در یک تعریف کلی، لجستیک تجاری دامنه‌ای از فعالیتهای ضروری تجاری همچون: حمل‌ونقل، انبارداری، یکپارچه‌سازی بارهای تجاری، و شفاف‌سازی فرایند تبادلات در مرزی تا سیستمهای توزیع و پرداخت درون کشوری را شامل می‌شود. به‌طور کلی، یک شبکه رقابتی از خدمات لجستیک جهانی، اسکلت تجارت بین‌المللی را تشکیل می‌دهد.

 

مطالب مرتبط: 

مقدمه ای بربسته پیشنهادی نخبگان آذربایجان غربی به رئیس جمهور:  [  اینجا  ]

 بسته پیشنهادی نخبگان ومردم آذربایجان غربی  به رئیس جمهور (قسمت ۱)   : [ اینجا ]

بسته پیشنهادی نخبگان ومردم آذربایجان غربی  به رئیس جمهور (قسمت ۲)   :  [ اینجا   ]   

بسته پیشنهادی نخبگان ومردم آذربایجان غربی  به رئیس جمهور (قسمت ۳)  : [ اینجا   ]  

 

 

 

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :